Jotta hakukoneoptimoitu (SEO) sisältö olisi tehokasta, se ei voi olla kopio tekstistä, joka esiintyy muualla verkossa. Tämä tarkoittaa myös, että vaikka kirjoittaja tuottaisi paljon samanaiheisia tekstejä, niiden tulee jokaisen olla uniikki. Yleisin tahaton kömmähdys, jonka kirjoittaja tekee työstäessään suurta määrää tekstejä samasta aiheesta on itsensä toisto. Pahimmassa tapauksessa kirjoittaja voi kopioida lauseita tai jopa kappaleita muista teksteistään. Tämä on ehdottoman kiellettyä hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon maailmassa.
Miksi sisällön uniikkius on niin tärkeää?
Usko huviksesi kun väitän että Google näkee kaiken ja huomaa kyllä, mikäli tekstisi ei ole yksilöityä vaan esiintyy jo jossain muualla.
Tulos: verkkosivua “rangaistaan” Googlen hakutuloksissa (alkup. SERP) ja sivuilla käytetty aika ja sen sisältö kuten artikkeli tai blogipostaus eivät enää nostakaan sen arvoa. Useimmilla sisällöntuottajilla on hyvin tiukat ohjeet sisällön ainutlaatuisuuden suhteen – niin meilläkin.
Kuinka pitää sisältö uniikkina?
Sisällön itse kirjoittaminen on tietysti ensimmäinen askel. Mutta joskus löydämme verkosta hyödyllistä lisätietoa tai lauseen, joka tiivistää mitä haluamme sanoa. Voit muokata näitä tekstejä esimerkiksi käyttämällä synonyymejä mutta suora lainaus vie pohjan koko SEO-sisällöltä, joten sitä on ehdottomasti vältettävä. Voit tarkistaa tekstisi Copyscape-palvelun avulla nähdäksesi onko se tarpeeksi uniikki.
Muita hyödyllisiä linkkejä: